Pagina's

vrijdag 27 september 2013

Lukas 20 ~ Vrijdag

LEES: Lukas 20 vers 41-47
SOAP: Lukas 20 vers 46-47
  
41 En Hij zeide tot hen: Hoe zeggen zij, dat de Christus Davids Zoon is? 42 En David zelf zegt in het boek der psalmen: De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand43 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten. 44 David dan noemt Hem zijn Heere; en hoe is Hij zijn Zoon? 45 En daar al het volk het hoorde, zeide Hij tot Zijn discipelen:  46 Wacht u van de schriftgeleerden, die daar willen wandelen in lange klederen, en beminnen groetingen op de markten, en de voorgestoelten in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden; 47 Die der weduwen huizen opeten, en onder een schijn lange gebeden doen; deze zullen zwaarder oordeel ontvangen.

---------------------------------------------------------------------------------

O. Hoogmoed, hebzucht zijn de twee gevaren die ons bedreigen. Lukas beschrijft hier in dit hoofdstuk dat Jezus ertegen waarschuwt. Kijk uit dat je je niet laat beïnvloeden. Hoogmoedige vroomheid is een dubbele zonde. Mensen die schijnheilig zijn zullen een zwaarder oordeel krijgen.


A. Ik wil dichtbij Jezus leven. Ik verlang er naar met Hem te wandelen en oprecht te zijn. Hij zal me helpen om niet besmet te raken met schijnheiligheid. God dienen, alleen om complimentjes van andere mensen te krijgen, is funest. Als ik dat toch in mijn hart voel, vlucht ik gelijk naar Jezus. Ik wil op Hem lijken. Nederig zijn. Dat is best moeilijk.

Heere Jezus, zachtmoedig en nederig van hart, Hoor mij aan.
Bevrijd mij van het verlangen geacht te worden. .
Bevrijd mij van het verlangen geliefd te worden.
Bevrijd mij van het verlangen verhoogd te worden.
Bevrijd mij van het verlangen geëerd te worden.
Bevrijd mij van het verlangen geprezen te worden.
Bevrijd mij van het verlangen boven anderen verkozen te worden.
Bevrijd mij van het verlangen geraadpleegd te worden.
Bevrijd mij van het verlangen bevestigd te worden.

4 opmerkingen:

  1. Jezus maakt hier duidelijk dat de schriftgeleerden aanzien heel belangrijk vinden. Ze willen gezien worden door de mensen, vóór anderen gesteld worden (altijd de beste plaats krijgen) en ondertussen doen zij zich vroom voor. Maar God ziet hun hart en weet wat daar mis mee is. En omdat ze zich boven anderen willen stellen, terwijl zij net zo zondig zijn, zal hun oordeel zwaarder zijn. Wat zullen de schriftgeleerden boos zijn geweest dat Jezus dit zei, ten overstaan van ‘al het volk’ (zie vers 35).

    We kunnen hiervan leren dat we niet hoogmoedig moeten zijn, maar nederig van hart. We moeten ons niet afvragen of anderen het wel hebben gezien als we iets goeds hebben gedaan. God ziet alles, ook als niemand anders iets ziet. We moeten alles doen tot Gods glorie (1 Korinthiërs 10 vers 31). En als wij glorie op aarde ontvangen, nemen we iets weg dat eigenlijk aan God behoort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi geschreven Rafaëlle. Die laatste zin is een eye opener voor mij.

      Verwijderen
  2. In vers 42-43 haalt Yeshua (Jezus’ Hebreeuwse naam) Psalm 110 vers 1 aan. Als ik dit vers opzoek in de Statenvertaling, vind ik dit: “De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.”

    Hier zien we dat er onderscheid is tussen de eerste HEERE en de tweede Heere. De eerste is helemaal met hoofdletters geschreven, wat aangeeft dat hier Gods naam heeft gestaan. (Dit is terug te vinden in de kanttekeningen van de Statenvertaling, dus de aantekeningen van de vertalers zelf. Lees verder, dan probeer ik het verder uit te leggen.) Bij de tweede is alleen de eerste letter een hoofdletter, want aangeeft dat het een titel is, zoals Meester of Rabbi.

    Jammer dat de Statenvertalers (en vertalers van andere Nederlandse Bijbels, die voornamelijk van de Statenvertaling hebben ‘afgekeken’) het nodig vonden om Gods naam te verwijderen uit de Bijbel. Hoe vaak zingen we niet in de kerk dat we Zijn naam prijzen en grootmaken, maar zijn we ons helemaal niet bewust dat we die naam helemaal niet kennen.

    Ongeveer anderhalf jaar geleden kwam ik erachter wat Gods naam was. Ik kon het eerst niet geloven en alles wat in mij was, verzette zich ertegen. Ik heb God gevraagd om me te laten zien vanuit Zijn Woord wat Zijn naam is. En dat heeft Hij gedaan. Zijn naam is namelijk bewaard gebleven. En daar ben ik heel blij om, want daardoor kan ik een veel persoonlijkere relatie hebben met Hem. (moet je je voorstellen dat je een relatie met iemand hebt waarvan je zijn naam niet kent)

    Om erachter te komen wat Gods naam is, moeten we terug naar waar HEERE voor het eerst in de Bijbel genoemd staat. Dit is in Genesis 2 vers 7. Als we naar de kanttekeningen van dat vers kijken, lezen we dit: http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Gn2.htm (even scrollen naar vers 7 aan de rechterkant)

    Ook in het Engels is Gods naam veranderd in het woord ‘LORD’, maar als we de Engelse King James Bible erbij pakken, zien we dat de vertalers een paar keer zijn ‘vergeten’ Gods naam te verwijderen. In Exodus 6 vers 3: http://www.kingjamesbibleonline.org/book.php?book=Exodus&chapter=6&verse=3, Psalm 83 vers 18: http://www.kingjamesbibleonline.org/book.php?book=Psalms&chapter=83&verse=18, Jesaja 26 vers 4: http://www.kingjamesbibleonline.org/book.php?book=Isaiah&chapter=26&verse=4, Jesaja 12 vers 2: http://www.kingjamesbibleonline.org/book.php?book=Isaiah&chapter=12&verse=2. In Psalm 86 vers 4 staat een afkorting voor Zijn naam: (de eerste letter en de laatste twee letters) http://www.kingjamesbibleonline.org/book.php?book=Psalms&chapter=68&verse=4.

    Hoe vaak lezen we niet in de Bijbel dat God dezelfde is, nu en voor altijd? Dat Hij een God is die 'was, is en zal zijn'? Als je Zijn naam in drieën (lettergrepen) deelt, en je bekijkt de Hebreeuwse betekenis van die drie losse delen, dan betekent Zijn naam (1ste deel) ‘Hij die zal zijn’, (2de deel) ‘Hij die is’ en (3de deel) ‘Hij die was’. Hiermee laat Hij zien dat Zijn naam betekenis heeft en voor mij bevestigt Hij hierdoor nogmaals dat dit echt Zijn naam is.

    Ik kan me voorstellen dat je nu (figuurlijk) met je oren staat te klapperen. Zelf heb ik het best lang niet kunnen geloven, maar nu kan ik niet langer ontkennen, waarvan ik in mijn hart voel dat het waar is. Het heeft voor mij heel veel opgeleverd om Zijn naam te kennen, daarom wilde ik dit jullie niet onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je reactie. ( al ben je anoniem). Gods namen zijn zo ontzetten rijk.
    Misschien is dit een mooie blog voor je. Die gaat ook over God namen: http://namesofgodonrocks.blogspot.nl/ Zelf ben ik opgevoed met de betekenis van de namen van God.

    BeantwoordenVerwijderen